Første møde med teknologiforståelse
I dag har vi for første gang haft teknologiforståelse, som er et nyt fag på læreruddannelsen. I det følgende blogpost, deler vi tre forskellige refleksioner ved vores første møde med faget.
Hvorfor er vi modstandere af teknologi?
Teknologiforståelse der er et fag, der har fået mange på holdet til at blive lidt nervøse, fordi de ikke føler sig som de skarpeste til teknologi. Vi havde en diskussion af, hvad vi har taget med af erfaringer til faget. I debatten blev der nærmest kæmpet om at være den ældste, som ikke har været med på teknologibølgen. Enten i forhold til de yngre på holdet, der er født efter 1995 eller i forhold til skolebørn i dag eller endda vuggestuebørn. Det var en interessant drejning, fordi hvorfor havde vi på holdet så travlt med at positionere os væk fra teknologien? Alle havde trods alt fundet vej ind på zoomlinket og nød at tale sammen med den teknologi, zoom bygger på.
Måske kommer denne modstand af, at teknologien rykker så hurtigt fremad. Det er et kæmpe felt, som man aldrig kan kende helt til fulde. Der er altid noget, man ikke har fået opdaget, og som dem, der er yngre end en selv, måske bruger i stor stil. Men vi glemmer, at nogle, som er ældre end os selv, måske også bruger teknologier, som vi selv ikke bruger. Fx kan det være, at lydbøger hitter blandt den ældre befolkning.
En anden grund til denne modstand kan være den hastighed, brugen af teknologien medfører. Vi skal hele tiden lære nyt, hele tiden være på, hele tiden være tilgængelig online. Dette stiller spørgsmålstegn ved, om mennesket virkelig kan følge med: Kan mennesket fx vide noget om noget, som det ikke selv har erfaret? Er man klar til at modtage og forstå alt den viden, hvis man får den hele tiden gennem en chip i hjernen eller gennem konstant lytning af podcast og nyheder? Eller har man som menneske brug for tid til at processere alt den viden?
Det kan være en god modstand at have i sig, og som der også blev snakket om i Alineas podcast med Anders Høeg Nissen, så er der brug for modstand i et samfund, så vi ikke bare bliver flokdyr, der følger helt hovedløst med i nye teknologier. Dette er netop vigtigt, fordi disse nye teknologier kan rumme en masse etiske dilemmaer, som skal diskuteres, vendes og drejes, før de bliver implementeret og dermed infiltrerer vores liv.
Teknologi har infiltreret vores liv
Efter dagens undervisning er det gennem teori og egne erfaringer blevet tydeliggjort, at teknologi fylder en stor del af vores hverdag. Vi skal helst hele tiden være tilgængelige, og flere algoritmer er med til at styre de valg, vi ender med at tage i det daglige. Det ville nok være svært for mange at undvære dele af teknologien i sin hverdag, da den er så indfiltret i vores liv. Ser man blot på mobilen, har den ikke længere kun formålet at kunne ringe eller sms’e. Udviklingen har medført, at den erstatter et normalt kamera, og samtidig formår den at vække os hver morgen. Eftersom teknologien fylder så meget, så er det relevant at være opmærksom på, hvordan vi som individer begår os i det. Hvordan begår vi os i noget, der er så stor en del af vores hverdag, at vi nærmest ikke tænker over det? Og hvordan kan vi gøre teknologien til vores ven?
Derfor giver det mening, at vi som lærerstuderende har teknologiforståelse som fag på uddannelsen. Dette bidrager til vores viden om, hvornår ny teknologi kan være praktisk at anvende, og hvornår vi i højere grad bør holde fast i nogle af de gamle læringsmetoder. Dette giver os mulighed for at vælge til og fra i forhold til hvilke teknologier, vi benytter os af. Det kan samtidig også være med til at hjælpe os med at blive ansvarsfulde digitale brugere, hvilket vi har et stort ansvar i at videreformidle til vores kommende elever. Eleverne skal ikke kun begå sig i teknologien, men de bør også have en forståelse for den. Her har vi en stor indflydelse, idet vi er med til at danne eleverne og forhåbentlig hjælpe dem med at blive digitalt myndige. Det nytter samtidig ikke at udelade digitale medier i skolen, da vi i stedet bør have fokus på at gøre eleverne til kritiske forbrugere og dermed give dem en større forståelse af teknologien.
Derudover er det ikke kun nødvendigt, at vi som studerende bliver bekendt med de forskellige teknologier, vi kan bruge i undervisningen, vi skal også have en forståelse for, hvordan apps bruger vores data, og den indvirkning det har i samfundet.
Teknologi for enhver pris?
I vores arbejde med teknologiens problematikker har vi fået øjnene op for, hvor meget teknologien har taget over i vores hverdag. Erstatter robotter flere pligter, end de måske burde? Vi mister den sociale kontakt, vi altid har været vant til før i tiden. Vi mister det nærvær, der er en vigtig del af at være menneske. Ældre personer på plejehjem har brug for hjælp, idet de ikke kan tage vare på sig selv. Mange steder snakker man om at implementere, at en robot kommer forbi med maden til dem, men er det nok? Mangler der social kontakt? Nogle ældre sidder alene dag ind og dag ud, kun med besøg af robotter, når det er mest nødvendigt. Hvad nu hvis en virkelig person fra personalet besøgte de ældre bare en gang om dagen, tog bare en lille dialog med dem, så de kunne mærke at de levede, samt at de ikke er alene. Måske er det enkle besøg hele glæden værd, måske den eneste glæde ved dagen for dem?
En anden situation, hvor teknologien tager over er genoptræning hjemmefra med online vejledning. Er det måden sundhedscentret gør sit arbejde på? Går det nu som det skal med genoptræningen af et nyopereret ben? Mange ting er værd at tage til genovervejelse med hensyn til brugen af teknologien.
Hvis man tænker på den nuværende situation, hvor alle unge bruger sociale medier til dagligt, kan der også få øje på nogle dilemmaer. Gør zoom/teams/meat noget ved de private grænser i forhold til, at man førhen inviterede folk hjem, hvis man ønskede, de skulle se ens hjem. Hvad gør det ved de unge? Udvikler de sig som de skal? Oplever de ensomhed, kedsomhed og unødvendig afhængighed? Gør manglen på sociale relationer noget ved den sociale udvikling hos de unge? Er det asocialt at skrive og være online på nettet, i stedet for i den virkelige verden? Der er mange spørgsmål, meget undren, men en ting er sikkert, teknologien bliver brugt meget, måske endda for meget.
Kommentarer
Send en kommentar