Digital mobnings onde cirkel
Til dagens undervisning havde vi om den digitale mobning. Spørgsmålene “Hvad kendetegner særligt digitalt mobning? Hvordan hænger sociale og digitale fællesskaber sammen og hvordan relaterer de to sig til digital mobning? Hvordan kan man som lærer prøve at skabe fællesskaber, hvor der ikke sker digital mobning?” var fokuspunktet. Digital mobning er en af de mest udbredte former for mobning i nutiden. Flere og flere unge vokser op og har enten været udsat, bidraget til, eller kender nogen der har været ude for mobning over sociale platforme.
I samfundet idag er sociale medier en stor del af hverdagen og vi ser tusinder af opslag fra de folk vi følger eller associere os med. Dog så har folk en tendens til at skulle udstille og gøre grin med dem som måske ikke ser ud eller følger “normen”, dette kaldes digital mobning hvilket er en af de store grunde til mange unge laver selvskade, begår selvmord samt meget andet. Dette er en let beskrivelse af det, for der findes mange former for digital mobning. Det kan feks være en du er bekendt med som begynder at kommentere eller snakke grimt om dig på, men der er også ekstreme situationer hvor folk oprette grupper kun til at hate på en bestemt person. Der bliver sendt hadefulde beskeder, startet rygter og det kan få selv den stærkeste person til at føle sig usikker på sig selv. Da størstedelen af befolkningen har telefonen i hånden mindst 1 time om dagen, er det ikke noget du ikke lægger mærke til eller opdager, da det altid sætter spor ligemeget om det er et lille dislike eller grim kommentar, samt dødstrusler, der popper op på skærmen.
Mange sociale medier gør idag også stor indsats i kampen mod digital mobning, platformen instagram har bla. fjernet disliket, og hvor mange antal likes en person har fået, så man heller ikke skal føle presset af bare de små ting såsom dette. Verden er dog blevet meget bevidste om generelt mobning. Der er bla. blevet lavet en Netflix serie dedikeret til mobning. Serien hedder “Døde piger lyver ikke” og handler om en pige der bliver mobbet pga et nøgenfoto der bliver delt af hende og hun ender til sidst med at tage livet af sig selv, hvor man efterfølgende får fortalt historien fra hendes side og derfra ser at der ligger meget mere bag end bare billedet.
Digital mobning rejser en masse spørgsmål, men en ting er sikkert, det sker dagligt. Men hvordan skaber man fællesskaber uden en eneste form for digital mobning?
Det er nemmere for de unge at være gemt bag en skærm, og ikke stå face to face med offeret, på den måde bliver det svært at få det stoppet. Især hvis man kigger på figuren “En typisk dag for Børn og unge”, som viser at den gennemsnitlige unges hverdag, hvor det ses at de tjekker nyheder på mobilen ca 8 gange om dagen.
(Figur til forklaring af hvordan IRL/URL er
filtret sammen og bliver komplekst er lånt af Jon Kristan Lange)
Hvordan skal man nogensinde kunne vide fx som forælder, lærer eller pædagog, hvornår de får øje på noget der ikke burde stå? En ond cirkel, der aldrig stopper. Et alt for udbredt fænomen, blandt børn og unge.
Professoren Dorte Marie Søndergaard fortæller om måden mobning udbreder sig på samt hvad den er karakteriseret af. Hun er leder i et forskningsprojekt “xbox” omkring det her emne om mobning, sammen med Jette Kofod. Hun nævner nogle forskellige kræfter som træder til grund for mobning. Hun snakker blandt andet om det her med at skoleledelsen/lærerens måde at undervise og de bidrag de kommer med i forhold til fællesskabet i klassen, har stor betydning for mobning blandt børnene. Samt klassens historik, de fysiske rammer, medieprodukter, digitale medier, børnenes personlige historik og forældrene også spiller en rolle. Når hun snakker om de sociale mediers medvirken til mobning, nævner hun at ingen mobbesag i dag er, uden brugen af de sociale medier og sms’er. Altså er det blevet meget udbredt at bruge dem som endnu en “rekvisit” i mobbekulturen. Samt at de forskellige medieprodukter som realityshows og computerspil, påvirker børns syn på folks identiteter og urealistiske udseende. Altså er der ingen ende på påvirkningen af børn og unges syn på mennesket, da de får input fra den ene og anden side, hvilket har en stor betydning for medvirken til mobning.
Kommentarer
Send en kommentar