Hvordan kan vi som kommende lærere styre vores teknologi(mis)brug?

 



I denne undervisning har vi arbejdet med at undersøge vores brug og design af vores mobiltelefoner.

Vi er afhængige af vores mobiltelefoner, vi får lyst til at tage mobilen op af lommen og trykke ind

på den flere gange i timen. Vi skal lige checke og scrolle. Er vores teknologi designet på en

uhensigtsmæssig måde, eller er det vores egen brug af mobilen, som gør, at vi bliver afhængige?

I en kommende hverdag som lærere, hvor vi kommer til at bruge teknologi i undervisningen samt

være sammen med vores elever i mange timer hver dag, kommer vi til at være forbilleder for

mange børn i vores omgang med teknologien. 

Vi har ikke lyst til at forkaste alt brug af teknologi, men vi kan samtidig mærke, at den har

uhensigtsmæssige konsekvenser for os. 

Filosoffen Don Ihde (1990) beskriver, at teknologien kan have intentionalitet ligesom os mennesker.

Netop teknologien spiller en aktiv rolle i relationen mellem mennesker og deres verden - de kan på

sin vis determinere, hvordan vi mennesker interagerer med omverdenen. Teknologier peger på en

bestemt anvendelse, der dog ikke kan opstå helt uafhængigt af mennesket. Den teknologiske

intentionalitet skabes i den relation mennesket har til objektet.

Med dette udgangspunkt ser vi indad og kigger på vores egen interaktion med vores mest brugte

teknologi, mobiltelefonen. Vi bruger analysecirklen (Iversen 2019) med henblik på at undersøge,

hvordan vores telefoner er designet til et bestemt formål og en bestemt brug, og hvad det har af

konsekvenser for os.

Telefonen er designet på en helt speciel måde, der gør at det er svært at være offline, den ligger

godt i hånden, knappen drager mod at trykke på den, farverne i de forskellige apps vil have én til

at trykke ind på dem, den røde farve på notifikationerne er meget bevidst valgt, og så er den lille,

så man kan tage den med over alt - den er mobil. 

Vi bruger vores mobiltelefoner til rigtig mange forskellige formål. Derfor kan det være svært at 

lægge den helt væk, selv vores ur er i den. Det er det første vi ser, når vi står op, og det sidste vi

ser inden vi går i seng. Den er designet sådan, at man ikke skal slukke den, men bare sætte den i

dvale.


Vi elsker vores mobiltelefoner og bruger dem til mange formål dagligt, men der er også

konsekvenser ved måden vi bruger den på. Det kan have konsekvenser mellem venner,

idet det kan være svært at holde opmærksomhed på det menneske, man snakker med

frem for på mobiltelefonen. Derudover er den afhængighedsskabende! Vi bruger simpelthen

for meget tid på den, og det kræver træning at bruge den mindre tid i løbet af en dag. 

For at undersøge denne afhængighed nærmere har vi været i mediefaste i løbet af denne  uge.

Det var skønt at være fri fra mobiltelefonen, helt befriende. Vi savnede ikke at scrolle formålsløst

gennem Instagram eller Facebook, og vi fik gjort andre ting som at læse en bog. Men samtidig

var der vigtige funktioner, som vi savnede. Hvordan lægger vi os i midten? Vi har hverken lyst til

at være totalt modstandere af teknologien og afholde os helt fra at bruge teknologien, fx ved at få

en gammel Nokiatelefon. Men samtidig kan vi ikke helt styre vores forbrug. Vores mobiltelefoner

har en tydelig indvirkning i vores liv. Til at forstå dette kan man bruge Alfred Gells (1998) definition

af agenter og patienter. Agenter er det som skaber effekter, mens patienter er det som bliver

påvirket af noget andet. Når vi pludselig ikke havde vores mobiltelefoner under mediefasten

lavede vi helt andre ting - læse en bog eller lytte til lydene i skoven. 

Men hvordan får vi skabt en distance til det som gør os afhængige uden at isolere os selv fra den

omverden som teknologien gør os forbundet med? 


Det er denne virkelighed, som vi står overfor som borgere i et teknologisk samfund, hvor man

ikke kan leve uden teknologien uden at være helt isoleret fra omverdenen. Vi skal som kommende

lærere øve os i vores egen brug for at kunne skabe en opmærksomhed omkring de problematikker,

der er forbundet med dilemmaet omkring afhængighed kontra isolation. Mediefasten gav os mange

nye indsigter, og denne oplevelse kunne man med fordel prøve af sammen med sine elever fx at de skal

finde et sted hen helt uden teknologi og google maps.

Kommentarer