Fremtidens undervisningslokale er ikke et klasselokale
Vi har arbejdet med designet af et danskfagligt lokale til 4. klasse efter at have læst artiklen “Klasselokalet er en forældet idé”. Hovedeidéen er, at elever lærer bedre, hvis de ikke bliver undervist i det samme lokale i alle fag. I en undersøgelse fra 2010 svarer 86% af eleverne fra 5-9 klasse på en københavnsk privatskole, at de foretrækker skolens faglokaler til at arbejde og modtage undervisning i. Vi har brugt CoSpaces til at illustrere vores design.
Vi benytter designprocescirklen til at illustrere og reflektere over vores proces. Vi har observeret en designudfordring, som bliver præsenteret i artiklen. Udfordringen handler om, at faglokaler viser sig at være bedre ift. læring, men at fag som dansk, matematik og sprogfag ikke har haft deres eget specifikke lokale.
Næste skridt er undersøgelse, hvilket vi gjorde ved at læse artiklen mere i dybden. Her identificerer en læringsrumsanalytiker en række problemer. Heriblandt at det traditionelle klasserum ikke har mange muligheder for forskellige kropslige positioner: “24 identiske og uæstetiske institutionsborde og stole, der kun gør det muligt at indtage én kropsposition.” Dette bragte os videre til idéfasen, hvor vi især gerne ville imødekomme denne udfordring. I danskfaget har man brug for mange forskellige zoner - både til fordybelse, drama, lytning i større og mindre grupper, fællesskab, lege mv.
En anden udfordring var, at der i et hjemmeklasselokale skabes for meget “rod” for øjnene, da mange fag og sociale arrangementer og ordensregler deler vægpladsen. Det var svært for alle børn at “læse” rummet. Vi vil derfor gerne skabe ro for øjet og en mere tydelig ruminddeling og funktion med de forskellige møbler mv.
Ydermere lagde vi vægt på at undgå det som var et problem på Hellerup skole med for store rum, som skaber støj. Derfor lavede vi en glasvæg i midten af lokalet, så elever har mulighed for at trække sig ind i et stille rum, samtidig med at læreren har et overblik over hele lokalet.
Ikke alle muligheder var til stede i programmet fx ville vi gerne lave et tæppe foran tavlen, så elever har mulighed for at sidde på gulvet og lytte eller arbejde mere med farverne for at skabe et mere roligt udtryk. Men overordnet fungerer programmet godt til at skitsere de idéer vi har.
Kommentarer
Send en kommentar